صفحه نخست » اخبار و رویدادها » گفتگویی با یکی از واحدهای فناور موفق دانشگاه

گفتگویی با یکی از واحدهای فناور موفق دانشگاه

روابط عمومی دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان در راستای جهش تولید، تصمیم به معرفی واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد این دانشگاه گرفته است تا هم واحدهای فناور موفق به مردم معرفی شوند و هم واحدهای نوپا بتوانند از تجربیات این واحدهای موفق برای رشد خود استفاده کنند. یکی از این واحدهای فناور موفق، واحد فناور زیست فناور گستر روناک می‌باشد. خبرنگار روابط عمومی این دانشگاه با دکتر پژمان خدایگان رئیس هیأت مدیره این واحد گفتگویی داشته که این گفتگو به شرح زیر می‌باشد:

در ابتدا، خودتان رامعرفی نمایید.

پژمان خدایگان، دانشیار پروکاریوت‌های بیمارگر گیاهان گروه گیاهپزشکی دانشگاه ولی عصر(عج). مدرس و محقق در زمینه بیماری‌های گیاهی وکنترل بیولوژیک بیمارگرها. هفده سال سابقه تدریس در دانشگاه را داشته و از سال ۱۳۹۳ در حوزه تخصصی کشاورزی و زیست فناوری، در بازار فعالیت دارم.

لطفا بفرمایید ایده تولید محصول کودهای زیستی که در حال حاضر به محصول فناورانه تبدیل شده است چگونه در ذهن شما ایجاد شد؟

از آنجایی‌که از سال ۱۳۷۹ در مقطع کارشناسی‌ارشد در حوزه کنترل بیولوژیک فعال بوده و با نخستین شرکت تولید کننده محصولات بیولوژیک (تلفیق دانه) در ارتباط بودم، همواره در این زمینه مطالعه داشته و به صورت محدود فعالیتهایی در سطح آزمایشگاه انجام می‌دادم. از سال ۱۳۹۵ با پذیرش یک دانشجوی دکتری که قبلا سابقه مؤثری در این زمینه داشت، ایده تولید تجاری این محصولات شکل گرفت و با همکاری ایشان به سرعت مراحل رشد، طی گردید. در فرآیند تجاری‌سازی، جهت تشکیل تیم قدرتمند که همه جوانب کار را پوشش دهد با شرکتهای دیگری قراداد مشارکت تدوین شده و محصولات شرکت روناک با همکاری شرکت دانش سبز ماهان در زیر مجموعه بزرگی تحت عنوان ماتیلدا، وارد بازار گردید. 

از چه سالی مستقر در مرکز رشد دانشگاه هستید و بفرمایید چگونه تیم کاری خود را تشکیل دادید و شرکت تأسیس شده را لطفا معرفی نمایید.

از زمستان سال ۱۳۹۵ در مرکز رشد مستقر شده و بلافاصله اقدام به پیاده‌سازی ایده نمودیم. در این زمینه چند نوبت تلاش شده و راه‌های مختلف امتحان گردید و البته منجر به شکست بود. پس از کسب چندین تجربه ناموفق، با تشکیل تیم کاری زبده شامل شرکت فعال و متخصص در بازاریابی و فروش، تیم قدرتمند تحقیق و توسعه متشکل از دانش‌آموختگان کشاورزی و بهره‌گیری از توان دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه، چهارچوب دقیق و صحیح کار به خوبی تشکیل شده و همه ابعاد مورد نیاز را پوشش داد. مهمترین هدف از تاسیس شرکت، تلاش برای ارتقا دانش کشاورزی، تولید ثروت و به کارگیری دانش آ‌موختگان بوده که تاکنون به خوبی محقق گردیده است.  

لطفاً محصولات خود را معرفی کنید و بفرمایید محصولات و خدمات شما چه جذابیت هایی برای مصرف کنندگان دارد؟

محصولات فعلی این شرکت کودهای زیستی است که براساس فرمولاسیون هوشمند آهسته رهش ترکیب‌بندی شده است. این فرمولاسیون کاملاً به‌روز بوده و کودهای تولید شده اثرات شگرفی بر محصولات مختلف کشاورزی دارند. این محصولات مناسب برای تولید‌کنندگانی است که به سلامت گیاه اهمیت داده و خواهان کاهش هزینه‌های تولید، تهیه گیاهان ارگانیک و دوست دار محیط زیست هستند. محصولات آپارتمانی این شرکت بسیار مناسب برای گیاهان خانگی بوده و با کاربرد آنها هیچ ماده آلاینده و خطرناکی به محیط زندگی وارد نمی‌گردد. با وجود اینکه شرکت ما نوپا بوده و سابقه فعالیت گسترده‌ای ندارد، برنامه‌های تنظیم شده برای توسعه، جذب مشتری، تحقیق و سایر عوامل مؤثر در حوزه کسب و کار دانش‌بنیان به خوبی و براساس طرح کلی ترسیم شده، در حال اجراست.

لطفا در مورد بازار محصول فناورانه توضیح دهید (مشتری های شما از چه جامعه ای هستند.) در حال حاضر متقاضیان محصول شما چه کسانی هستند؟

بازار این محصولات بسیار گسترده بوده به گونه‌ای که تنها ۳ درصد از مصرف کودهای کشاورزی در ایران به مجموع کودهای آلی و زیستی اختصاص دارد. استراتژی شرکت ما یافتن و ایجاد ارتباط با مصرف کننده نهایی (end user) یعنی تولید‌کنندگان محصولات کشاورزی در هر سطحی است. این استراتژی با حذف واسطه‌گری، قیمت نهایی نهاده‌ها را کاهش داده و تضمین کیفیت را نیز سبب می‌گردد. در مواردی که این امکان فراهم نیست، شرکت‌های توزیع کننده نهاده‌های کشاورزی، فروشگاه‌های آنلاین و فروش مستقیم در فضای مجازی، راهکار ما برای رساندن نهاده به دست تولید کننده محصولات کشاورزی یا پرورش دهنده گیاهان زینتی است.

سرمایه اولیه برای شروع فعالیت چه مقدار بوده است؟ سرمایه اول ۳۰۰ میلیون ریال بوده است. به فراخور گسترش فعالیت‌ها این مقدار سرمایه افزایش یافته و ساختار مالی کاملی در شرکت شکل‌گیری است.

چه مشکلاتی بر سر راه شرکت‌های نوپا قرار دارد. لطفا توضیح دهید. عدم آشنایی با قوانین مرتبط با تجارت و بازار مهمترین چالش پیش روی هر شرکت نوپایی است. یک اشتباه استراتژیک در ذهن اغلب نواندیشان، مشترک است. اغلب براساس توان و دانش خود یک ایده محوری را پرورش داده و اقدام به تولید می‌نمایند. در حالیکه لازم است تا ابتدا نگاهی به نیاز بازار داشته و براساس درخواست بازار، اقدام به ایده‌سازی و تولید کنند.

آیا تمایل به جذب سرمایه گذار برای مشارکت در تولید و توسعه محصولاتتان دارید؟ در صورتی که پاسخ مثبت است چه جذابیت هایی برای سرمایه‌گذاران دارد؟ بله در اختیار داشتن سرمایه‌گذار یکی از اصول اولیه تولید و تجارت است. سودآوری بالای نهاده‌های کشاورز و زمینه مناسب صادرات اغلب این تولیدات جذابیت فراوانی برای سرمایه گذاران خواهد داشت. گرچه سرمایه گذاری نیز مانند تولید یک فعالیت دانش محور و کاملا تخصصی بوده و بازار ما از این منظر فقیر است.

مرکز رشد دانشگاه در پیشرفت استراتژی و اهداف شما چه تاثیراتی داشته است؟ مرکز رشد دانشگاه همواره تلاش دارد تا همه شرکت‌های مستقر، امکان بالندگی را داشته باشند. انجام دوره های مختلف آموزشی و همراهی با شرکت‌ها در مسیر تجاری سازی از مهمترین فعالیت‌های مرکز رشد است.

با توجه به تجربه جنابعالی، چه راه کاری برای شناساندن شرکت‌های مرکز رشد به عموم مردم پیشنهاد می دهید؟ شرکت در نمایشگاه‌ها مهمترین و بهترین راه برای معرفی شرکت‌های توانمند است.

درپایان اگر صحبت خاصی بامخاطبان محترم دارید بفرمایید.

برای همه عزیزانی که در تلاش برای ایجاد یک شرکت نوپا براساس ایده خود هستند، آرزوی موفقیت داشته و توصیه می‌کنم تا هراسی از ورود به بازار نداشته و با قدرت کار خود را آغاز نمایند. تشکیل تیم متخصص، تلاش برای کسب دانش و افزایش مهارت در همه زمینه‌ها رمز موفقیت خواهد بود.